#ACNE

By Sophie nog geen reacties Jun 01, 2021 Skincare Terug naar blog overzicht

#ACNE

Een "positivity hashtag" #acne die steeds vaker voorbijkomt wanneer ik aan het scrollen ben door mijn Instagram. Foto’s van influencers die kampen met acne, tutorials over het coveren van acne met make-up en het gebruik van maskers of hulpmiddelen om acne te behandelen lijkt social media te veroveren. #acne vormt een heuse trend. Is deze trend zonder schade?

Om deze vraag te beantwoorden duiken we kort de theorie in. Wat is acne precies?

Acne is een huidaandoening waarbij de huid rondom de talgklieren (talgklierfollikels) is ontstoken. Patiënten in de leeftijdsgroep van 12 tot 24 jaar heeft ongeveer 85% er in mindere of meerdere mate last van; 12% van de vrouwen en 3% van de mannen heeft op de leeftijd van 44 jaar nog steeds acne. Acne staat in de top 10 van de meest voorkomende huidaandoeningen.

Er zijn meerdere factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van acne zoals: een verhoogde talgproductie door hormonale veranderingen, een afsluiting van de mond van de talgklierfollikel door een verdikte hoornlaag, huidproducten of cosmetica, een toename van de bacterie Propionibacterium acnes, druk of wrijvingen van kleding of bepaald medicijngebruik.

Daarnaast kan het ontstaan van acne ook aan de genen liggen. In deze gevallen zijn ouders, broers of zussen ook bekend met acne. Een bewijs over de samenhang van acne en verkeerde voeding of stress is tot op heden nog onvoldoende onderzocht.

Is #acne schadelijk?

De hashtag doorbreekt de huidige manier van social media. Het laat imperfecties zien. Iets waar je je echt niet voor hoeft te schamen. Ook met een huidprobleem ben je mooi!

Wel vind ik dat we niet luchtig om moeten gaan met acne. Acne is een medische huidaandoening die zonder behandeling kan lijden tot blijvende schade: littekens.

Acne kan je niet “zomaar” coveren met make-up of zelfstandig behandelen met een goed gepromoot (hulp)middel. Dit kan leiden tot verergering van acne.

Acne is goed te behandelen. Wil jij weten hoe FIE acne behandelt? Lees het hier

nog geen reacties