Fie huidkliniek heeft ook tegen Acne | Puistjes een passende behandeling.

Acne | Puistjes

ACNE: PUSTELS, PAPELS EN COMEDONEN OP HET GEZICHT BORST, SCHOUDERS EN/OF RUG.

Acne is een huidaandoening waarbij de huid rondom de talgklieren (talgklierfollikels) is ontstoken. Patiënten in de leeftijdsgroep van 12 tot 24 jaar heeft ongeveer 85% er in mindere of meerdere mate last van; 12% van de vrouwen en 3% van de mannen heeft op de leeftijd van 44 jaar nog steeds acne. Acne staat in de top 10 van de meest voorkomende huidaandoeningen.

Hoe ontstaat acne?

Er zijn meerdere factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van acne zoals: een verhoogde talgproductie door hormonale veranderingen, een afsluiting van de mond van de talgklierfollikel door een verdikte hoornlaag, huidproducten of cosmetica, een toename van de bacterie Propionibacterium acnes, druk of wrijvingen van kleding of bepaald medicijngebruik.

Daarnaast kan het ontstaan van acne ook aan de genen liggen. In deze gevallen zijn ouders, broers of zussen ook bekend met acne. Een bewijs over de samenhang van acne en verkeerde voeding is tot op heden nog onvoldoende onderzocht.

Welke vormen van acne bestaan er?

Er bestaan diverse vormen van acne, elk met een ander huidbeeld. Hieronder vind je informatie over de meest voorkomende vormen van acne, hoe je deze kunt herkennen en nog belangrijker, waar en hoe je deze kunt behandelen.

Behandeld door huidtherapeut eventueel in samenwerking met huisarts:

Acne Vulgaris: acne wat begint rondom de puberteit. Het wordt veroorzaakt door hormonale veranderingen. Pustels, papels en comedonen staan op de voorgrond. Acne Tarda: vorm van acne vulgaris, maar dan op een middelbare leeftijd. Het komt vooral voor bij vrouwen en verergert tijdens de menstruatie, zwangerschap of overgang. Acne Cosmetica: vorm van acne vulgaris wat ontstaat door het gebruik van schadelijke huidproducten en cosmetica met plantaardige en vette ingrediënten. Acne Mechanica: vorm van acne vulgaris wat ontstaat door druk en wrijving (kraag, helm, zitten). Acne Comedonica: acne waarbij vooral comedonen op de voorgrond staan, zonder pustels en appels. Acne Excoriata: overmatig krabben en peuteren aan enkele pustels, papels of comedonen waardoor wondjes, korstjes en littekens ontstaan. Komt veel voor bij jonge vrouwen.

Behandeld door huisarts of dermatoloog in samenwerking met een huidtherapeut:

Acne Conglobata: acne vulgaris waarbij cysten op de voorgrond staan. De huid is pijnlijk en er is een grote kans op littekens. Komt vooral voor bij mannen. Acne Fulminans: ernstige vorm van acne vulgaris waarbij plotseling heftige pussende ontsteken ontstaan en waarbij koorts, gewricht- en spierklachten optreden. Komt vaker voor bij jongens van 13-16 jaar.

Onbehandelde acne kan jaren blijven bestaan. Dit heeft een negatieve invloed op het zelfbeeld van patiënten. Daarnaast kan acne aanleiding geven tot littekens. Daarom moet met therapie zo snel mogelijk worden begonnen.

FIE kan u hulp bieden om de acne en acnelittekens te verminderen. FIE biedt acnetherapie eventueel in combinatie met een chemische peeling. Daarnaast kan camouflagetherapie helpen om huidkleurverschillen tijdelijk te maskeren. Meer informatie of advies nodig? Boek een intakegesprek

Wilt u zeker weten welke vorm acne u heeft? Vraag advies aan FIE of bezoek uw huisarts.

Pustel/puist
Papel/bultje
Gesloten comedo/witte mee-eter
Open comedo/zwarte mee-eters