Fie huidkliniek heeft ook tegen Atrofisch litteken | Verzonken litteken een passende behandeling.

Atrofisch litteken | Verzonken litteken

ATROFISCH LITTEKEN: “EEN KUILTJE ALS LITTEKEN”.

Heeft u een litteken dat als een kuiltje in de huid ligt en dun en doorschijnend oogt? Een grote kans dat u een atrofisch litteken heeft. Atrofische littekens kunnen bij iedereen en over het hele lichaam voorkomen. Veelal geven atrofische littekens geen klachten, maar kan het als een cosmetisch probleem worden ervaren. Zeker wanneer er sprake is van grote aantallen zoals na acne.

Hoe ontstaat een atrofisch litteken?

Een litteken betekend dat bindweefsel normaal huid (epidermis, dermis en/of subcutis) vervangt wat is vernietigd door trauma of ziekte. Dit proces vindt plaats in het wondgenezingsproces.

Een atrofisch litteken ontstaat doordat er tijdens het wondgenezingsproces ‘iets’ misgaat. Zo wordt er geen bindweefsel aangemaakt wat zichtbaar is door een kuiltje in de huid. Over dit kuiltje is een beschermend dakje gevormd wat bestaat uit cellen van de epidermis. Een ontsteking ligt hieraan ten grondslag. Waardoor dit precies wordt veroorzaakt is onbekend. Mogelijk uitlokkende factoren zijn een infecties (waterpokken) hoge spanning of druk op de wond, slechte doorbloeding van het wondgebied, bestraling van de wond, kou, gebruik van bepaalde medicijnen, onderliggende ziekten, eiwitgebrek, hoge leeftijd, roken en/of een tekort aan belangrijke voedingsstoffen. Ook acne kan een atrofisch littekens uitlokken.

Een atrofisch litteken verdwijnt niet. Vanwege cosmetische redenen kunnen atrofische littekens behandeld worden met chemische peeling, micro-needling, microdermabrsie, littekentherapie, injecties of lasertherapie. Het doel van deze behandelingen is het litteken minder zichtbaar maken. Blijf wel realistisch; geen enkel litteken zal volledig verdwijnen.

FIE kan u hulp bieden om een atrofisch litteken/littekens te verbeteren. FIE biedt chemische peelings of littekentherapie. De keuze van een behandeling is afhankelijk van de diepte en uitgebreidheid van het atrofische litteken. Meer informatie of advies nodig? Boek nu een intakegesprek.

Wilt u zeker weten of u een atrofisch litteken heeft? Vraag advies aan FIE of bezoek uw huisarts.

Dun
Ingezonken