Fie huidkliniek heeft ook tegen Café-au-lait macula | Koffie vlek een passende behandeling.

Café-au-lait macula | Koffie vlek

CAFE-AU-LAIT VLEK: “EEN KOFFIE MET MELK VLEK”.

Een café-au-lait vlek is een ronde of ovale hyperpigmentatie wat qua kleur lijkt op koffie met melk. Een cafe-au-lait is veelal vanaf de geboorte aanwezig.  Meestal is de vlek dan nog niet zichtbaar vanwege de lichte kleur. Rond het tweede levensjaar zal de vlek donkerder worden en duidelijk zichtbaar zijn.Een cafe-au-lait vlek is goedaardige huidafwijking. Het geeft geen klachten maar kan om cosmetische redenen als storend worden ervaren.

Hoe ontstaat een cafe-au-lait vlek?

Een cafe-au-lait vlek wordt veroorzaakt door dat pigmentcellen (melanocyten) lokaal meer pigment afgeven aan keratinocyten. Ook is de concentratie van pigment tussen deze huidcellen groter. De oorzaak hiervan is onbekend.

Een cafe-au-lait vlek gaan niet vanzelf weg maar worden ook niet groter. Ze groeien mee met het groter wordende kind. De vlek is uitgegroeid wanneer het kind is uitgegroeid. Een cafe-au-lait vlek zal nooit kwaadaardig worden. Wanneer meer dan 6 cafe-au-lait vlekken voorkomen in de huid, dan kan dit wijzen op een onderliggende ziekte.

FIE kan u hulp bieden om de cafe-au-lait vlek te verhelderen of te maskeren. FIE biedt lasertherapie en/of camouflagetherapie. Het voordeel van lasertherapie is dat de huid intact blijft. Dit voorkomt infecties en littekenvorming. Meer informatie of advies nodig? Boek nu een intakegesprek.

Zeker weten of u een cafe-au-lait vlek heeft? Vraag advies aan FIE of bezoek uw huisarts.

Macula/vlek
Lichtbruin of donkerbruin
Ovaal
0.5 tot enkele centimeters groot