Fie huidkliniek heeft ook tegen Couperose | Uitgezette bloedvaatjes een passende behandeling.

Couperose | Uitgezette bloedvaatjes

COUPEROSE: “RODE NEUS EN WANGEN DOOR DRANK?”.

Couperose bestaat uit het hebben van een altijd rode neus en wangen. Klassiek wordt dit onterecht geassocieerd met drankgebruik. Doorgaans wordt couperose geleidelijk zichtbaar rond het 30e levensjaar. Bij het goed bekijken van de huid zijn teleangiëctasieën zichtbaar. Couperose geeft veelal geen klachten, maar het kan voorkomen dat jeuk, prikkelingen of branderigheid worden ervaren. In de praktijk zien we dat patiënten couperose een vooral cosmetisch storend probleem ervaren.

Hoe ontstaat couperose?

Couperose wordt in de medische wereld beschouwd als een milde vorm van rosacea. Couperose bestaat uit erytheem (roodheid) en teleangiëctasieën, wat vooral voorkomt op de wangen en neus. Teleangiëctasieën zijn kleine verwijde bloedvaatjes (haarvaten) die ontstaan door een beschadiging van de bloedvatwand. Met als het gevolg dat de wand verslapt, uitzet en de bloedvaatjes zichtbaar worden in de huid.  De precieze oorzaak van couperose is onbekend. Mogelijke oorzaken zijn: zonschade, huidtype (blanke huid) of een langdurig gebruik corticosteroïden in crèmes of zalven. Ook kan erfelijkheid een rol spelen. Hierbij is er sprake van een 'doorgegeven foutje' in de aanmaak of het functioneren van de bloedvaatjes. Er zijn factoren die couperose doen verergeren zoals temperatuurverschillen, pittig eten en alcoholgebruik (let wel: door alcohol gaan de bloedvaatjes tijdelijk open staan).

Couperose verdwijnt niet. Het kan zelfs erger worden. Couperose kan vanwege de uitgebreidheid, klachten of door cosmetische redenen behandeld worden met elektrocoagulatie, lasertherapie of camouflage.

FIE kan u hulp bieden om couperose te verminderen. FIE biedt lasertherapie en/of camouflagetherapieHet voordeel van lasertherapie is dat de huid zeer lokaal wordt behandeld, waarbij de huid intact blijft. Dit biedt een zeer kortere genezingsduur en voorkomt littekenvorming. Meer informatie of advies nodig? Boek nu een intakegesprek.

Heeft u couperose of rosacea? Rosacea lijkt op couperose maar onderscheid zich door een acne ogende huid en gevoelige ogen. Hulp nodig? Vraag advies aan FIE of bezoek uw huisarts.

Teleangiëctasieën/kleine bloedvaatjes
Wegdrukbare bloedvaatjes
Erytheem/roodheid
Voorkeurslocaties: wangen, neus en kin