Fie huidkliniek heeft ook tegen Epheliden | Sproeten een passende behandeling.

Epheliden | Sproeten

EPHELIDES: “SPROETJES”.

Ephelides zijn bruine of roodachtige hyperpigmentaties op zonlicht beschenen delen van de huid zoals het gezicht en schouders. Ephelides ontstaan in de eerste levensjaren bij patiënten met een licht huidtype en rood of blond haar. De vindt ephelides een schoonheidsideaal, de anders is er absoluut niet blij mee. Ephelides kunnen daarom als een cosmetisch probleem worden ervaren.

Hoe ontstaan ephelides?

Ephelides ontstaan door een lokale toename van melanine (pigment) in de melanocyten en keratinocyten. Dit wordt veroorzaakt door erfelijkheid en onder invloed van zonlicht. Ephelides worden daarom in de zomer vaak lichter van kleur.

Ephelides kunnen in de loop van de tijd toenemen in aantal. Daarnaast kunnen ephelides samenvloeien, waardoor een grotere gepigmenteerde gebieden ontstaan. Op oudere leeftijd neemt het aantal ephelides spontaan af. Patiënten met veel ephelides hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van een melanoom (kwaadaardige moedervlek), maar dit gaat niet uit van de ephelides zelf. Ephelides kunnen vanwege cosmetische redenen behandeld worden met chemische peelings, blekende crèmes, cryotherapie of lasertherapie.

FIE kan u hulp bieden om ephelides te verhelderen of te maskeren. FIE biedt chemische peelings, lasertherapie en/of camouflagetherapie. Resultaten van deze therapieën kunnen worden versterkt en onderhouden door huidproducten. Meer informatie of advies nodig? Boek nu een intakegesprek

Wilt u zeker weten of u ephelides heeft? Vraag advies aan FIE of bezoek uw huisarts.

Macula/vlek
Gele of bruine kleur
1-3 milimeter groot
Voorkeurslocaties: zonbeschenen lichaamsdelen