Fie huidkliniek heeft ook tegen Hypertrofisch litteken | Verdikt litteken een passende behandeling.

Hypertrofisch litteken | Verdikt litteken

HYPERTROFISCH LITTEKEN: “EEN VERHEVEN LITTEKEN”.

Heeft u een verheven litteken? Een grote kans dat u een hypertrofisch litteken heeft. Een hypertrofisch litteken houdt in dat de littekenvorming zich beperkt tot de oorspronkelijke wondranden. Het kan overal op het lichaam voorkomen maar de voorkeurslocaties zijn: oorlellen, bovenste deel van de romp en buitenzijde van de bovenarmen. Een hypertrofisch litteken kan lichamelijke klachten geven en wordt als een cosmetisch probleem ervaren.

Hoe ontstaat een hypertrofisch litteken?

Een litteken betekend dat bindweefsel normaal huid (epidermis, dermis en/of subcutis) vervangt wat is vernietigd door trauma of ziekte. Dit proces vindt plaats in het wondgenezingsproces.

Een hypertrofisch litteken ontstaat doordat er tijdens het wondgenezingsproces ‘iets’ misgaat. Hierbij gaan o.a. de fibroblasten te veel bindweefsel vormen. Veelal wordt dit veroorzaakt door een ontsteking. Waardoor deze ontsteking precies ontstaan is onbekend. Mogelijk uitlokkende factoren zijn een hoge spanning of druk op de wond, infecties, lichaamsvreemd materiaal zoals splinters of restjes van hechtingen. Daarnaast spelen melanocyten (pigmentcellen) een mogelijke rol. Een hoger huidtype heeft een hoger risico op een hypertrofisch litteken. Hoe dit precies zit is onbekend.

Een hypertrofisch litteken bereiken veelal in 12-18 maanden hun maximale grootte waarna ze spontaan kunnen verminderen. Helaas komt dit niet in alle gevallen voor en blijft het hypertrofische litteken het hele leven aanwezig.

Een hypertrofische littekens kan vanwege klachten als zoals pijn, jeuk, verkleving en bewegingsbeperkingen of door cosmetische redenen behandeld worden. Bijvoorbeeld met littekentherapie, injecties, cryotherapie, lasertherapie of chirurgie. Het doel van deze behandelingen is het litteken minder zichtbaar maken. Blijf wel realistisch; geen enkel litteken zal volledig verdwijnen.

FIE kan u hulp bieden om een hypertrofisch litteken/littekens te verbeteren. FIE biedt littekentherapie en/of camouflagetherapie. Meer informatie of advies nodig? Boek nu een intakegesprek

Wilt u zeker weten of een hypertrofisch litteken heeft? Vraag advies aan FIE of bezoek uw huisarts.

Erytheem/roodheid
Matige hypertrofie/verdikking