Fie huidkliniek heeft ook tegen Keloïd litteken | Buitensporig litteken een passende behandeling.

Keloïd litteken | Buitensporig litteken

KELOID LITTEKEN: “EEN BUITENSPORIG LITTEKEN”.

Heeft u een buitensporig litteken? Een grote kans dat u een keloïd litteken heeft. Een keloïd litteken lijkt op een hypertrofisch litteken maar er treedt littekenvorming op buiten de oorspronkelijke wondranden. Het kan overal op het lichaam voorkomen maar de voorkeurslocaties zijn: oorlellen, bovenste deel van de romp en buitenzijde van de bovenarmen. Een keloïd litteken geeft veelal lichamelijke klachten en wordt als een cosmetisch probleem ervaren.

Hoe ontstaat een keloïd litteken?

Een litteken betekend dat bindweefsel normaal huid (epidermis, dermis en/of subcutis) vervangt wat is vernietigd door trauma of ziekte. Dit proces vindt plaats in het wondgenezingsproces.

Een keloïd litteken ontstaat doordat er tijdens het wondgenezingsproces ‘iets’ mis gaat. Hierbij gaan o.a. de fibroblasten overmatig bindweefsel vormen. Veelal wordt dit veroorzaakt door een ontsteking. Waardoor deze ontsteking precies ontstaan is onbekend. Mogelijk uitlokkende factoren zijn een hoge spanning of druk op de wond, infecties, lichaamsvreemd materiaal zoals splinters of restjes van hechtingen. Daarnaast spelen melanocyten (pigmentcellen) een mogelijke rol. Een hoger huidtype heeft een hoger risico op een hypertrofisch litteken. Hoe dit precies zit is onbekend.

In tegenstelling tot een hypertrofisch litteken verdwijnt een keloïd litteken niet spontaan. Vanwege klachten als zoals pijn, jeuk, verkleving en bewegingsbeperkingen of door cosmetische redenen kan voor een behandeling gekozen worden. Bijvoorbeeld met littekentherapie, injecties, cryotherapie, lasertherapie of chirurgie. Het doel van deze behandelingen is het litteken minder zichtbaar maken. Blijf wel realistisch; geen enkel litteken zal volledig verdwijnen. Daarnaast is een keloïd litteken zeer moeilijk te behandelen. Daarnaast heeft het de neiging om terug te groeien bijvoorbeeld na chirurgisch ingrijpen.

Meestal wordt een keloïd litteken behandeld door een dermatoloog. Daarnaast kan wie deze therapie ondersteunen door siliconentherapie en/of camouflagetherapie. Meer informatie of advies nodig? Boek een intakegesprek

Wilt u zeker weten of een keloïd litteken heeft? Vraag advies aan FIE of bezoek uw huisarts.

Erytheem/roodheid
Gepigmenteerd/bruin