Fie huidkliniek heeft ook tegen Keratosis pilaris | Puistjes bovenarm een passende behandeling.

Keratosis pilaris | Puistjes bovenarm

KERATOSIS PILARIS: “KIPPENVEL?”.

Keratosis pilaris komt veel voor. Het betreft ongeveer 85% van de gevallen bij jongeren onder de 20 jaar, waarnaast in mindere mate voorkomt bij volwassenen en ouderen. Keratosis pilaris komt voor op de bovenarmen, bovenbenen, billen en wangen. Er zijn kleine rode bultjes en puistjes te zien. Daarnaast voelt de huid ruw. Wanneer er aan de huid wordt gepeuterd zien wij ook postinflammatoire hyperpigmentatie, korstjes en/of littekens. Keratosis pilaris wordt vooral als een cosmetisch storend probleem ervaren.

Hoe ontstaat keratosis pilaris

Haren groeien uit een haarzakje (follikel). De follikel is aan de binnenkant bekleed met huidcellen. Huidcellen delen en laten uiteindelijk los. Dit zorgt voor een continu vernieuwingsproces van de huid en haarzakjes. Bij keratosis pilaris verstopt het haarzakje door losgelaten huidcellen. Hierdoor ontstaat een klein bultje. Soms komen de haren hierdoor ook niet meer naar buiten, waardoor de haar gaat ingroeien en een ontsteking ontstaat. De oorzaak van dit proces is onbekend. Mogelijk speelt erfelijkheid een rol.

Keratosis pilaris is een volledig goedaardige huidaandoening. Het wisselt qua aanwezigheid door jaargetijden; in de zomer hebben patiënten meer last dan in de winter. Keratosis pilaris kan geleidelijk verbeteren bij het ouder worden. Vanwege de uitgebreidheid of door cosmetische redenen kan een behandeling plaatsvinden met huidproducten, chemische peeling, microdermabrasie en medicamenteuze crèmes. Het doel hiervan is het bovenste laagje van de opperhuid (epidermis) te verwijderen, zodat de verstopping van het haarzakje wordt verminderd.

FIE kan u hulp bieden om keratosis pilaris te verminderen. FIE biedt chemische peelings en/of acnetherapie. Resultaten van deze therapieën kunnen worden versterkt en onderhouden door huidproducten. Meer informatie of advies nodig? Boek nu een intakegesprek

Wilt u zeker weten of keratosis pilaris heeft? Vraag advies aan FIE of bezoek uw huisarts.

Papels/bultjes
Pustels/puistjes
Erytheem/roodheid
Hyperkeratose/dikke hoornlaag