Fie huidkliniek heeft ook tegen Lentigo solaris | Ouderdomsvlek een passende behandeling.

Lentigo solaris | Ouderdomsvlek

LENTIGO SOLARIS: “PIGMENT VLEK DOOR OUDER WORDEN”.

Lentigo solaris is een Latijnse benaming voor en ouderdomsvlek. Lentigo solaris komt veel voor. Het betreft ruim 90% van patiënten ouder dan 60 jaar. De vlekken komen vooral voor op zonlicht beschenen lichaamsdelen zoals handruggen, gezicht, decolleté, schouders en bovenkant van de armen.

Hoe ontstaat een lentigo solaris?

Een lentigo solaris ontstaat onder invloed van langdurig zonlicht. Hierdoor beschadigen pigmentcellen (melanocyten). Als gevolg hiervan nemen de pigmentcellen toe in aantal en produceren ze meer pigment. Wanneer u een zonaanbidder bent, weleens verbrand bent en een licht huidtype heeft, dan vormt u een groot risico op het ontstaan van lentigo solaris.

Lentigo solaris is een goedaardige huidaandoening. Het geeft geen klachten maar kan vanwege grote aantallen, uitgebreidheid en cosmetische redenen behandeld worden. De opties hiervoor zijn: cryotherapie, elektrocoagulatie, blekende medicamenteuze crèmes of lasertherapie.

FIE kan u hulp bieden om lentigo solaris te verminderen. FIE biedt lasertherapie. Het voordeel van lasertherapie is dat de huid zeer lokaal wordt behandeld, waardoor de omliggende huid niet wordt beschadigd. Dit biedt een kortere genezingsduur en voorkomt littekenvorming. Resultaten van deze therapieën kunnen worden versterkt en onderhouden door huidproducten. Meer informatie of advies nodig? Boek nu een intakegesprek

Wilt u zeker weten of lentigo solaris heeft? Vraag advies aan FIE of bezoek uw huisarts.

Macula/vlek
Lichtbruin
Scherpe begrenzing
Voorkeurslocaties: zon beschenen lichaamsdelen