Fie huidkliniek heeft ook tegen Melasma | Zwangerschapsmasker een passende behandeling.

Melasma | Zwangerschapsmasker

MELASMA: “EEN MASKER VAN PIGMENT”.

Melasma wordt gekenmerkt door bruine vlekken (hyperpigmentaties) op wangen, voorhoofd, neus, kin, kaakranden en/of bovenlip. De bruine kleur van de vlekken kunnen variëren van licht tot donkerbruin of grijs. Dit is afhankelijk van de diepte van het pigment. Melasma geeft geen lichamelijke klachten maar kan leiden tot psychosociale problemen; ernstige onzekerheid waardoor sociale contacten worden vermeden.

Hoe ontstaat melasma?

Melasma is het gevolg van toename van pigment (melanine) in de opperhuid (epidermis) en/of lederhuid (dermis). De exacte oorzaak hiervan is onbekend. Mogelijk uitlokkende factoren zijn erfelijke factoren en hormonale veranderingen zoals zwangerschap of orale anticonceptie. Hierbij spelen oestrogenen en progesteron een rol. Daarnaast kan melasma worden getriggerd door zonlicht, medicatie en cosmetica.

Melasma is een goedaardige huidaandoening. Melasma kan plotseling verdwijnen maar heeft een sterk chronisch karakter; heeft u melasma eens opgelopen dan blijft u er altijd gevoelig voor. Melasma geeft geen lichamelijke klachten maar kan om cosmetische redenen behandeld worden. De opties hiervoor zijn: stoppen met orale anticonceptie, blekende medicamenteuze crèmes, chemische peeling, dermabrasie en/of lasertherapie.

FIE kan u hulp bieden om melasma te verminderen en om verergering te voorkomen. FIE biedt chemische peelings. Resultaten van deze therapieën worden versterkt en onderhouden door huidproducten, waaronder een goede antizonnebrandcrème een must is. Meer informatie of advies nodig? Boek nu een intakegesprek

Wilt u zeker weten of u melasma heeft? Vraag advies aan FIE of bezoek uw huisarts.

Macula/vlek
Lichtbuin of donkerbruin
Grillige begrenzing
Voorkeurslocaties: voorhoofd, wangen, slapen, rond ogen, bovenlip