Fie huidkliniek heeft ook tegen Postinflammatoire hyperpigmentatie | Toename pigment na beschadiging een passende behandeling.

Postinflammatoire hyperpigmentatie | Toename pigment na beschadiging

POSTINFLAMMATOIRE HYPERPIGMENTATIE: "PIGMENT VLEKJES NA ONTSTEKING OF BESCHADIGING".

Postinflammatoire hyperpigmentatie (PIH) komt veel voor en wordt gekenmerkt door bruine vlekjes in het gelaat of op het lichaam. De bruine kleur van de vlekken kunnen variëren van licht tot donkerbruin of grijs. Dit is afhankelijk van de diepte van het pigment. PIH geeft geen lichamelijke klachten maar kan leiden tot psychosociale problemen; ernstige onzekerheid waardoor sociale contacten worden vermeden.

Hoe ontstaat PIH

PIH ontstaat door een ontsteking of beschadiging van de huid waardoor de productie van pigment (melanine) in de opperhuid (epidermis) en/of lederhuid (dermis) wordt gestimuleerd. Bekende voorbeelden van PIH gelegen in de opperhuid zijn acne, impetigo, psoriasis, insectenbeten of constitutioneel eczeem.  Voorbeelden van PIH gelegen in de lederhuid zijn lichen planus of een reactie op geneesmiddelen. PIH wordt getriggerd door zonlicht. Daarnaast hebben patiënten met een donkerder huidtype een verhoogd risico op het ontstaan van PIH. Ook intensieve huidbehandelingen zoals chemische peelings, micro-needling en lasertherapie kunnen PIH uitlokken.

PIH is een goedaardige huidaandoening en verdwijnt meestal in de loop van de tijd spontaan. Vanwege de uitgebreidheid en om cosmetische redenen kan PIH behandeld worden. De opties hiervoor zijn: blekende medicamenteuze crèmes (hydrochinon), chemische peeling, microdermabrasie en/of lasertherapie.

FIE kan u hulp bieden om PIH te verhelderen of te maskeren. FIE biedt chemische peelings, lasertherapie en/of camouflagetherapie. Resultaten van deze therapieën kunnen worden versterkt en onderhouden door huidproducten. Meer informatie of advies nodig? Boek nu een intakegesprek.

Wilt u zeker weten of PIH heeft? Vraag advies aan FIE of bezoek uw huisarts.

Macula/vlek
Lichtbruin of donkerbruin
Scherp tot matig scherpe begrenzing
Voorkeurslocaties: gehele lichaam