Fie huidkliniek heeft ook tegen Rosacea | Uitgezette bloedvaatjes & puistjes een passende behandeling.

Rosacea | Uitgezette bloedvaatjes & puistjes

ROSACEA: "ROOD ALS EEN ROOS".

Rosacea is een veelvoorkomende huidaandoening in het gezicht die wordt gekenmerkt door felrode wangen, neus kin en het voorhoofd. Hierbij komen ook vaatjes, puistjes en bultjes voor. Rosacea geeft klachten zoals jeuk, droogheid, prikkelingen en branderigheid. De huid is grof van structuur. Daarnaast kunnen milde tot ernstige oogafwijkingen voorkomen. Vooral vrouwen tussen de 30 en 60 jaar kampen met rosacea. Bij mannen komt het minder vaak voor. Naast lichamelijke klachten wordt rosacea als een cosmetisch storend probleem ervaren.

Hoe ontstaat rosacea?

De oorzaak van rosacea is onbekend. De ernst van rosacea kan worden beïnvloed door uitwendige factoren, waardoor de klachten kunnen toenemen. Bijvoorbeeld door infecties (demodex mijt), warmte, zonlicht, huidverzorgingsproducten en sommige geneesmiddelen. Geneesmiddelen die corticosteroïden (bijnierschorshormonen) bevatten kunnen rosacea veroorzaken of verergeren, zowel door inwendig gebruik alsmede bij toepassing op de huid. Een oorzakelijke rol van voeding is nooit aangetoond; wel kan (tijdelijke) verergering van de roodheid optreden door het drinken van alcohol en het eten van sterk gekruid voedsel.

Rosacea komt vooral voor bij mensen met een licht huidtype. De symptomen van rosacea kunnen worden onderverdeeld in 4 subtypes.

• Rosacea type 1 wordt gekenmerkt door: blozen, blijvende roodheid, bultjes, puistjes en uitgezette bloedvaatjes. Meestal is de kleur roze- of paarsrood.
  • Rosacea type 2 wordt gekenmerkt door zwelling van de huid als gevolg van oedeem. Dit is een vochtophoping in de huid. Het voelt zacht aan en verdwijnt vanzelf. Ook kan de zwelling ontstaan als gevolg van een toename van bindweefsel in de huid. Dit voelt verhard en knobbelig aan en verdwijnt niet vanzelf.
  • Rosacea type 3 wordt gekenmerkt door een zogeheten ‘bloemkoolneus’. Hierbij ziet de neus er rood, bobbelig en verdikt uit. Dit is het gevolg van een toename van talgklieren. Het komt vrijwel alleen voor bij oudere mannen.
  • Rosacea type 4 wordt gekenmerkt door oogafwijkingen. Hierbij staan ontstekingen van de oogleden, het hoornvlies en het bindvlies centraal. De meest voorkomende klachten zijn droge en branderige ogen, tranende ogen en het gevoel alsof er iets in het oog zit.

Rosacea is doorgaans goed te behandelen, maar is zelden definitief te genezen. Vanwege cosmetische redenen en lichamelijke klachten kan rosacea behandeld worden. De opties hiervoor zijn: medicijnen (topicaal of oraal), lasertherapie, Intense Pulsed Light (IPL) therapie en/of cosmetische chirurgie (type 3 rosacea).

FIE kan u hulp bieden om rosacea te verminderen. FIE biedt chemische peelings, lasertherapie en/of camouflagetherapie. Resultaten van deze therapieën kunnen worden versterkt en onderhouden met huidproducten, waaronder een goede antizonnebrandcrème een must is. Meer informatie of advies nodig? Boek nu een intakegesprek

Wilt u zeker weten of rosacea heeft? Vraag advies aan FIE of bezoek uw huisarts.

Camouflage

Kamp jij met een kleur afwijkend huidprobleem zoals pigmentvlekken, vitiligo of een wijnvlek dan kan dit leiden tot grote onzekerheid....