Fie huidkliniek heeft ook tegen Verruca seborrhoica | Ouderdomswrat een passende behandeling.

Verruca seborrhoica | Ouderdomswrat

VERRUCA SEBORRHOICAE: "OUDERDOMSWRATTEN".

Verrucae seborrhoicae ofwel ouderdomswratten zijn goedaardige huidtumoren. Ze worden gekenmerkt door bruine ovale/ronde, verheven en ruw aanvoelende plekken. De voorkeurslocaties van verrucae seborrhoicae zijn in het gezicht, rond de slapen en op de romp en handruggen. Vooral mensen met een licht huidtype en met een leeftijd vanaf 40 jaar kampen met diverse verrucae seborrhoicae.Ze geven geen lichamelijke klachten maar worden veelal als een cosmetisch storend probleem ervaren.

Hoe ontstaan verrucae seborrhoicae?

Het woord ‘ouderdomswratten’ zou kunnen veronderstellen dat een virus de oorzaak is van het ontstaan van verrucae seborrhoicae, maar dat is niet zo. Het is nog onbekend hoe verrucae seborrhoicae precies ontstaan. Bij mensen die veel in de zon komen ontstaan verrucae seborrhoicae eerder dan bij mensen die weinig in de zon komen. Verder speelt erfelijkheid een rol.

Verrucae seborrhoica kunnen in de loop van de tijd toenemen in aantal en grootte. Ze kunnen achter kleding en sieraden blijven hangen. Hierdoor kunnen verrucae seborrhoicae bloeden. Door deze klachten en om cosmetische redenen kan een behandeling plaatsvinden. De opties hiervoor zijn: elektrocoagulatie, lasertherapie of cryotherapie of chirurgie.

FIE kan u hulp bieden om de verruca seborrhoicae te verwijderen. FIE biedt lasertherapie. Het voordeel van lasertherapie is dat de verruca seborrhoica zeer lokaal worden behandeld waarbij de schade aan de omliggende huid wordt beperkt. Dit voorkomt uitgebreide littekenvorming, wat wel voorkomt bij elektrocoagulatie, cryotherapie of chirurgie. Meer informatie of advies nodig? Boek nu een intakegesprek

Wilt u zeker weten of u verruca seborrhoicae heeft? Vraag advies aan FIE of bezoek uw huisarts.

0.5-1cm grootte
Hyperkeratose/verdikte hoornlaag