• Woe. 09:00 - 20:00 / Vrij. 09:00 - 17:00 / Zat. 9:00 - 17:00

Talgklieren

Wat zijn talgklieren eigenlijk? Goede vraag! Talgklieren zijn huidadnexen (net zoals haren, zweetklieren en nagels), die een vettige substantie produceren. Beter bekend als talg. Veelal alle talgklieren ontstaan in een haarfollikel en monden uit in het bovenste deel hiervan. Maar er zijn ook talgklieren die direct uitmonden in de huid. Bijvoorbeeld die op je oogleden. Talgklieren komen in verschillende aantallen voor op ons lichaam. Zo bevat je gezicht, behaarde hoofdhuid en bovenrug per vierkante centimeter wel 1000 talgklieren! In tegenstelling tot je handpalmen en voetzolen, deze plekken bevatten helemaal geen talgklieren.

Talgklieren beginnen met het produceren van talg vanaf de 16e embryonale week. Het talg is nog zichtbaar wanneer de baby wordt geboren en wordt huidsmeer of 'vernix caseosa' genoemd. Na de geboorte neemt deze talgproductie af, waarna het tijdens de puberteit weer sterk toeneemt. Dit wordt veroorzaakt door het vrijkomen van geslachtshormonen (androgenen). De talgproductie neemt vervolgens weer af bij vrouwen tijdens de menopauze en bij mannen rond de leeftijd van 70 jaar. Talg heeft verschillende functies. Het bevat vitamine E en vormt een dunne vetlaag op de huid. Dit biedt een natuurlijk harnas van de huid en biedt bescherming tegen bacteriĆ«n, schimmels, gisten en uitdroging.

Conclusie: talgklieren en talgproductie beschermen je huid. Maar wat als er iets mis is met de talgklieren? Waar kun u dan terecht voor een behandeling? Check de onderstaande huidaandoeningen en kom erachter hoe FIE u hulp kan bieden.

Hieronder ziet u de verschillende aandoeningen